1. Ga uit van een realistisch budget
Terwijl er van veel kanten aan je getrokken zal worden om meer geld uit te geven (met betrekking tot investeren, adverteren etc.), moet jij, of jouw financieel adviseur, in de gaten houden welke bestedingen prioriteit hebben. Jouw financiële mantra zal in de beginfase van jouw bedrijf dus niet zozeer ’the sky is the limit’ moeten zijn, maar eerder ‘wie spaart, die heeft wat’.
Als je in het begin voldoende geld achter de hand houdt om eventuele tegenvallers op te vangen, kom je minder snel in de financiële problemen. En dat reclamebord bij de plaatselijke sportvereniging? Dat kan over een half jaar ook nog.
2. Reken het juiste tarief
Een van de belangrijkste besluiten die je als starter moet nemen, is het bepalen van een kostprijs: wat ga ik rekenen voor mijn product of dienst? Hoe verleidelijk het in de startfase ook is om jouw concurrenten af te troeven met absolute bodemprijzen, dit is meestal niet zo’n slimme zet. Een lage instapprijs hanteren om zoveel mogelijk klanten te winnen, maakt het nagenoeg onmogelijk om jouw tarieven op een later tijdstip weer te verhogen.
Vanuit de klant gezien kan een superlaag tarief bovendien een tegenovergesteld effect hebben: goedkoop is duurkoop en wat niets kost, heeft vast ook geen waarde. Beter is het dan ook om vanaf het begin een marktconforme prijs te hanteren, zodat je een goede uitgangspositie behoudt voor onderhandelingen.
3. Leer omgaan met kritiek
Je hoort natuurlijk liever complimenten, maar kritiek is uiteindelijk net zo waardevol, of zelfs nog waardevoller. Doorgewinterde ondernemers in jouw branche en netwerk hebben de fase waarin jij zit ooit zelf ook doorgemaakt; zij zullen de financiële obstakels en andere problemen waar jij tegen aanloopt herkennen en hebben daar misschien ook wel een goede oplossing voor. Maar deze goed bedoelde raad moet je wel wíllen ontvangen.
In dat geval zul je op de lange termijn kunnen profiteren van de opbouwende kritiek van jouw adviseurs, klanten leveranciers. In veel gevallen zijn ook zij gebaat bij een doorlopende samenwerking met jou.
Houd in je achterhoofd dat deze partijen niet voor niets kritiek geven en ga hier goed mee om. Probeer de reacties niet al te persoonlijk aan te trekken. Het advies is immers niet op jou persoonlijk gericht, maar eerder bedoeld om de samenwerking verder vooruit te helpen.
Bron: https://www.ikgastarten.nl/