Schrijf écht goede content voor je website (tips)
Een bekend fenomeen in de internetwereld. Zelfs nieuwkomers hebben het als snel door. Je kunt er niet omheen: Content = KING. Vraag ernaar bij menig SEO-guru’s en je krijgt hetzelfde antwoord: goede content is bepalend voor de vindbaarheid van je website in zoekmachines. En natuurlijk weten we dat bij Slik ook. De grote vraag is nu: hoe schrijf je écht goede content. Content die écht helpt bij het verbeteren van de vindbaarheid in zoekmachines. In dit artikel vind je de tips waar je al jaren naar op zoek bent!
Verplaats jezelf in de lezer
Begin met een moment bezinning, leef je in en verplaats jezelf volledig in een ander persoon. Sterker nog: je wórdt deze persoon. En wel de lezer. Waar houdt de lezer zich mee bezig? Met welke vraag komt hij op jouw website terecht? Hoe voelt de lezer zich en waar komt hij normaal gesproken? Waar kan hij om lachen en kijkt hij graag televisie of leest hij liever de krant? Verplaats jezelf zover in deze persoon dat alles wat je schrijft perfect aansluit op de beleveniswereld van de lezer. Klinkt makkelijk en logisch, maar toch vergeten veel ‘schrijvers’ dit als ze content schrijven voor hun website. En dat resulteert in content die nauwelijks triggert om iets aan te nemen, te leren of te doen.
Een perfect geheel
Wel eens van contentstrategie gehoord? Die bestaat niet voor niets. Binnen je contentstrategie zorg je ervoor dat alle tekst, plaatjes, onderschriften, bronnen e.d. onderdeel zijn van een bepaalde gedachte. Losse flodders hebben totaal geen zin. Alle content moet dezelfde sfeer uitstralen, met dezelfde tone-of-voice en binnen één overkoepelend strategisch doel. Alleen dan ontstaat er een perfect geheel.
Wat is je doel? Waar wil je de lezer toe aanzetten? En hoe wil je dat de lezer zich voelt? Kortom: hoe bepaal je een overkoepelende strategie? Daarvoor hebben wij de Vier Heilige Factoren waar je tekst aan moet voldoen:
1. De tekst is afgestemd op gedrag
2. Het onderwerp is essentieel
3. De boodschap is strategisch
4. De inhoud is gericht op het einddoel
Bij ieder punt stel je jezelf een aantal vragen. De antwoorden helpen je een efficiënte content marketing strategie te bepalen. Pas als je alle vier de punten helder hebt, kun je aan de slag.
1. Gedrag
Dit punt is het beste uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Denk aan de spotjes van bijvoorbeeld de WSPA of andere organisaties die zich inzetten tegen dierenleed. Een aantal reclames zitten vol met gruwelijk dierenleed, waarmee de adverteerder wil inspelen op het schuldgevoel van de ontvanger. De ontvanger krijgt medelijden met de dieren en dit gevoel zet hem aan tot de actie om een donatie te doen. Een hele andere strategie is juist het gebruik van mooie ‘feel good’ beelden, zoals het WWF al jaren doet. Deze geven een positief gevoel. Dit gevoel zet de ontvanger aan tot donatie. Naar onze mening levert een positieve boodschap meer op dan een negatieve.
Om je content af te stemmen op het gedrag van de lezer, kun je de volgende vragen beantwoorden:
- Welke actie willen we dat onze ontvanger onderneemt?
- Hoe gaan we het gedrag van de lezer meten?
- Hoe zorgen we ervoor dat de ontvanger overgaat tot actie?
2. Essentieel
Overtuig bezoekers met eenvoud. Gebruik korte zinnen en geef hem die gouden tip waar hij naar op zoek is. Vertel over de mogelijkheden die het verschil kan maken. Kortom: geef de ontvanger essentiële informatie. Om te bepalen wat essentieel is voor de ontvanger, kun je jezelf de volgende vragen stellen:
- Wat is voor de ontvanger essentieel om te weten?
- Wat is het voordeel voor de ontvanger op persoonlijk of op zakelijk vlak?
- Welke punten moeten zeker terugkomen in onze content?
- Welke (social) media gaan we inzetten, zodat we een maximaal bereik hebben?
3. Strategisch
Denk van tevoren na over wat je met de content wil bereiken. Tijdens het schrijven en creëren van de content hou je deze vraag constant in je achterhoofd. Verplaats je in de lezer en test of je zelf wordt aangezet tot de actie waar je de lezer toe wil aanzetten. Wil je een strategische boodschap formuleren? Stel jezelf en je collega’s dan de volgende vragen:
- Helpt onze content met het behalen van onze doelen?
- Past de content bij onze bedrijfsstrategie?
4. Gericht
Stel: je schrijft een blog voor middelbare scholieren. Bedenk dan dat je ontvanger in de pubertijd zit. Weinig geld, maar heeft wel de wens om als eerste de nieuwste gadgets te kopen. Geen rijbewijs, maar wel een OV chipkaart. Zijn moeder heeft net twee nieuwe flesjes Clearasil voor hem gekocht. Hij kladdert zijn schoolboeken vol onzin en ontvangt eindelijk een berichtje van dat ene meisje. Of is het een meisje, en is het smsje van een jongen? Denk daar over na en pas je tone-of-voice hierop aan. Je krijgt dit onderdeel helder door jezelf de volgende vragen te stellen:
- Hebben we de ontvanger voldoende gedetailleerd in beeld?
- Begrijpen we de motivatie van onze lezers?
- Wat is de rol van de lezer op professioneel vlak?
- Snappen we hoe de lezer ons product ziet?
Aan de slag
Zodra je al deze punten hebt doorlopen en alle vragen hebt beantwoord, heb je je strategie bepaald. Je kan nu letterlijk ‘aan de slag’. Je denkt dat je het lastigste onderdeel gehad hebt. Maar je gaat nu beginnen aan de moeilijkste fase, want goed schrijven is een echt vak. Heb je dit talent bij je geboorte meegekregen? Dan heb je geluk en kun je lekker zelf aan het werk. Heb je het schrijftalent niet echt in de vingers? Overweeg dan om de content door iemand anders of een externe partij te laten ontwikkelen. Dat is helemaal niet gek. Tegenwoordig specialiseert iedereen zich op hetgeen waar hij of zij goed in is. En is er een ander specialisme nodig? Dan schakelen we toch gewoon iemand in die daar goed in is?
De meest voorkomende fout in onze ogen is dat bedrijven zelf aan de slag gaan met het creëren van content. Vervolgens zitten zij zo diep in de materie, dat ze niet goed kunnen beoordelen of de tekst aansluit bij de doelgroep. Vaak zijn ze zelf overtuigd van de kracht van hun eigen tekst, dat ze volledig de plank mis slaan. Dus… een belangrijke tip: laat altijd meerdere mensen en/of partijen naar je content kijken. En dan het liefst elk met een ander perspectief. Wil je zeker weten dat je content goed ontvangen wordt? Vraag dan iemand die past in het profiel van je de doelgroep die je voor ogen hebt. Vraag desnoods de schoonmaker voor advies. Want je weet het: meten is weten!
De grote test
Dat is natuurlijk een mooi verhaal, maar hoe hebben wij nu gescoord met dit artikel. Voldoet dit artikel aan de Heilige Vier Factoren? Hieronder een korte zelfreflectie:
- De inhoud is afgestemd op het gewenste gedrag van de bezoekers van deze blog. We willen graag dat bezoekers vaker op onze blog terugkomen, dat ze over ons gaan vertellen aan anderen en wie weet, een keer bij ons aankloppen als ze een social backoffice of website nodig hebben.
- De inhoud is essentieel voor onze doelgroep, althans het deel van de doelgroep dat nog geen jarenlange ervaring heeft met het onderhouden van websites. We willen met onze blog juist die groep beter informeren.
- Deze content is van strategisch belang voor ons: we willen graag onze kennis met iedereen delen en op die manier onze doelgroep overtuigen dat we een puike partij zijn. Check.
- Dit artikel is gericht op de ondernemende lezer die niet zelf een specialist is op dit gebied, maar hier wel zelf mee aan de slag wil. We horen graag van je of dat is gelukt.
Bron: Webdesign.nl
Reacties zijn gesloten.